Rozmiar ma znaczenie. Szczególnie wtedy, gdy chodzi o wielkość zespołu w firmie. Jeff Bezos, były prezes Amazona określił rozmiar idealnych zespołów miarą pizzy. Według niego najbardziej produktywne są te, które da się nakarmić dwoma plackami.
Co prawda rozmiary amerykańskich porcji mogą się różnić od europejskich, ale idea pozostaje jasna – mniejsze zespoły są zazwyczaj bardziej zgrane i efektywne.
Duża efektywność małych zespołów
Niewielkie zespoły to sekret sukcesu wielu firm. W takich grupach każdy zna swoje zadania i ma poczucie sprawczości. To wpływa na zwiększenie zaangażowania i motywację do działania.
Badanie “The State of The American Workplace” przeprowadzone przez Gallupa w 2013 roku potwierdza, że firmy bazujące na mniejszych zespołach odnotowują wyższy poziom zaangażowania pracowników. Dzieje się tak, ponieważ w niewielkich grupach łatwiej o osobiste relacje, co sprzyja lepszemu rozumieniu celów i odpowiedzialności za ich realizację.
Na podstawie tych wyników i swoich doświadczeń dochodzę do wniosku, że mniejsze grupy pracujące w firmie lub przy projekcie są bardziej elastyczne. A co za tym idzie, szybciej reagują na zmiany i adaptują się do nowych warunków. Niewielkie zespoły lepiej odnajdują się w szybko zmieniającym się świecie.
Koniec zabawy w głuchy telefon – komunikacja w niewielkich zespołach
W małych zespołach jakość komunikacji często wyznacza granice efektywności i sukcesu projektów. Rozmiar grupy ma kluczowe znaczenie dla tworzenia otwartych linii komunikacji oraz sprzyja osobistemu zaangażowaniu każdego z jej członków. Przy mniejszej liczbie osób, lider może poświęcić więcej uwagi każdemu z osobna, co, jak dowodzi badanie opublikowane w Harvard Business Review, znacząco wpływa na pozytywne postrzeganie przełożonego oraz zaangażowanie pracowników (czytaj na: https://hbr.org/2016/12/what-great-managers-do-daily).
W Optima Media mam niewielki zespół i często jestem do dyspozycji moich pracowników. Z czasem przekonałem się, że mimo iż są oni bardzo samodzielni i zazwyczaj nie potrzebują dużego wsparcia z mojej strony, to świadomość, że jestem, dodaje im pewności i wspiera poczucie zaufania. Taka atmosfera pracy przekłada się na:
- mniejszą rotację pracowników
- większe zaangażowanie w projekty
- otwartą komunikację
- szybszą realizację zadań.
Zwiększona przejrzystość w komunikacji w małych zespołach nie tylko ułatwia rozwiązywanie problemów na bieżąco, ale również przyczynia się do szybszego osiągania założonych celów, zapewniając każdemu członkowi zespołu jasność co do jego roli i oczekiwań.
Efekt Ringelmanna
W psychologii społecznej efekt Ringelmanna częściej znany jest jako efekt próżniactwa społecznego (EPS, social loafing). Polega on na tym, że im więcej osób pracuje nad danym projektem, tym mniej energii, czasu i kreatywności poświęcają pojedynczy członkowie zespołu.
Efekt ten ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia, dlaczego małe zespoły mogą być bardziej efektywne. W mniejszych grupach każdy członek jest bardziej widoczny i jego wkład jest łatwiejszy do zidentyfikowania, co zwiększa motywację do pełnego zaangażowania. W dużych zespołach łatwiej o „próżniactwo”. Poszczególne osoby mogą czuć, że ich indywidualny wysiłek ma mniejsze znaczenie i jest mniej zauważalny. A to może wpłynąć na efektywność całego biznesu.
Innowacyjność i wsparcie
Innowacyjność jest motorem przedsiębiorczości, a małe zespoły mają większe pole do popisu w tym aspekcie. Łatwiej być słyszalnym w 10-osobowym teamie niż w dużej bandzie. To wspiera skłonność do eksperymentów i wymiany pomysłów.
LEGO testuje zespoły
Jakiś czas temu trafiłem na ciekawe badanie przeprowadzone przez trzech profesorów z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (Staats), Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii (Milkman) oraz Uniwersytetu Północnej Karoliny w Chapel Hill (Fox). W ramach eksperymentu użyto klocków LEGO. Uczestnicy zostali podzieleni na dwa zespoły – jeden składający się z dwóch osób, a drugi z czterech osób. Celem było sprawdzenie, który zespół szybciej złoży określoną strukturę z klocków LEGO.
Wyniki były bardzo wymowne – zespół dwuosobowy zakończył zadanie w 36 minut, podczas gdy zespół czteroosobowy potrzebował na to 56 minut. Wynik ten nie powinien dziwić, biorąc pod uwagę wcześniej omówione zjawisko efektywniejszej komunikacji i większego zaangażowania w mniejszych zespołach. W mniejszych grupach każdy członek ma jasno określoną rolę i bezpośredni wpływ na wynik, co zmniejsza ryzyko „próżniactwa społecznego” i sprzyja szybszemu osiąganiu celów.
Twój zespół Cię potrzebuje – rola lidera
Moim zadaniem jako lidera jest nie tylko kierowanie zespołem, ale też wzięcie na siebie roli mentora, coacha, a nawet współpracownika. W małym zespole muszę wykazać się umiejętnościami, które umożliwią efektywne zarządzanie i inspirowanie zespołu do działania.
Kluczowe umiejętności lidera w małym zespole:
• Komunikacja
Efektywna komunikacja jest fundamentem skutecznego przywództwa. Trzeba umieć jasno przekazywać cele, oczekiwania oraz feedback, a także słuchać potrzeb i sugestii swojego zespołu.
• Zdolność adaptacji
W małych zespołach zmiany często dzieją się szybko, a przywódca musi być w stanie dynamicznie dostosować strategie i plany działania, reagując na bieżące wydarzenia i wyzwania.
• Umiejętność delegowania
Delegowanie zadań może być wyzwaniem, gdy masz mały zespół. Warto robić to w taki sposób, aby wykorzystać mocne strony każdego z członków zespołu, co zwiększa ich zaangażowanie i efektywność.
• Wsparcie i rozwój osobisty
Lider powinien być wsparciem dla swoich pracowników, pomagać im w rozwoju kompetencji i umiejętności, co nie tylko wpływa na sukces całego zespołu, ale też przyczynia się do osobistego wzrostu każdego z osobna.
• Elastyczność w podejmowaniu decyzji
W małych zespołach często trzeba podejmować szybkie decyzje. Wymaga to elastyczności oraz umiejętności balansowania między autorytarnym a demokratycznym stylem zarządzania.
Bycie liderem jest trochę jak bycie dyrygentem. Twoja energia, wiedza i zaangażowanie przekładają się na działanie całego zespołu. Niezależnie od jego rozmiaru. Istotne jest umiejętne budowanie relacji, otwartość na komunikację, identyfikowanie i rozwijanie talentów. Spinasz wszystko w całość, aby brzmiało niczym najpiękniejsza symfonia.
Podsumowanie i trochę dodatkowej wiedzy
Praca w małych zespołach niesie za sobą szereg zalet, których osobiście doświadczam, prowadząc Optima Media. Ułatwiają budowanie bliskich relacji, sprzyjają lepszemu zaangażowaniu każdego z pracowników oraz efektywniejszą komunikację. Co więcej, elastyczność w działaniu i możliwość szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych znacząco wpływają na dynamikę pracy i innowacyjność.
Dzięki doświadczeniu zdobytemu w pracy z małym zespołem, zrozumiałem, jak ważna jest rola lidera, który potrafi nie tylko zarządzać, ale i wspierać swoich pracowników. To właśnie w małych zespołach lider ma unikalną możliwość, aby być bliżej swoich ludzi i realnie wpływać na ich rozwój oraz motywację.
Na koniec chcę podzielić się z Tobą kilkoma wartościowymi książkami i artykułami, które dla mnie były świetnym źródłem wiedzy o małych zespołach.
- „Siła zespołów” Jon Katzenbach, Douglas Smith
- „Small Giants” Bo Burlingham
- Artykuł „Lines of Communication: Team Size & Applying Brooks’ Law”: https://www.leadingagile.com/2018/02/lines-of-communication-team-size-applying-brooks-law/
- „Szef wymagający i wyrozumiały. Jak skutecznie zarządzać, nie tracąc ludzkiego oblicza” Kim Scott