W dzisiejszym świecie, gdzie nowe biznesy pojawiają się jak grzyby po deszczu, coraz trudniej zyskać i utrzymać klienta. Strategia marki bez jasno zdefiniowanej grupy osób, do których chce dotrzeć, to droga donikąd. Precyzyjne określenie i zrozumienie targetu, przeanalizowanie grupy docelowej i przemyślana komunikacja to podstawy prosperującego biznesu.
Jak określić, gdzie znajdują się Twoi klienci? Jakie kanały wybrać, aby z nimi rezonować? W tym artykule przyjrzymy się procesowi identyfikacji grupy docelowej i zbadamy, jak się z nią komunikować, aby osiągnąć oczekiwane efekty.
Czym jest grupa docelowa i jak ją zdefiniować?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz lokalny sklep z rękodziełem, czy globalną platformę e-commerce, docelowym odbiorcą Twojego biznesu nie są wszyscy. Twoja grupa docelowa składa się z konkretnych odbiorców o unikalnych cechach, potrzebach i zainteresowaniach.
Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoją właściciele firm, działy marketingu i PR, jest trafne określenie profili klientów i ocena, w jakim stopniu ich potrzeby i oczekiwania odpowiadają oferowanym produktom czy usługom.
Jeśli chcesz usprawnić proces docierania do rynku docelowego, najpierw powinieneś go lepiej zrozumieć. Znajomość grupy docelowej to też dostosowanie komunikacji do jej potrzeb co przekłada się na optymalizację prowadzonych kampanii i efektywność sprzedaży.
Kim jest Twój klient?
Zacznij od określenia, kim jest Twój idealny klient. Pomyśl, jakie ma cechy, potrzeby, upodobania. Stworzenie modelowych profili klientów, tzw. person, pomoże Ci w zdefiniowaniu grupy docelowej.
Opracowując opis persony, skup się na:
- demografii
- wiek
- płeć
- miejsce zamieszkania
- stanowisko
- stylu życia
- co robi w wolnym czasie?
- jakie treści konsumuje?
- podejściu do Twojej marki
- dlaczego wybiera Twoją markę?
- jak często z niej korzysta?
- które cechy marki są dla niej przydatne?
- obecności w internecie
- czy najczęściej korzysta z telefonu, komputera czy tabletu?
- gdzie w sieci szuka informacji?
- z których kanałów social media korzysta i w jaki sposób?
- jakie treści wzbudzają jej zainteresowanie?
Oczywiście powyższe zagadnienia to jedynie czubek góry lodowej. Im więcej pytań zadasz, tym lepiej poznasz personę. Dzięki tym informacjom będziesz wiedział, do kogo mówisz, gdzie znaleźć tę osobę i jak się z nią komunikować.
Analiza grupy docelowej a kanały komunikacji
Chcąc dowiedzieć się, gdzie są Twoi klienci i z jakich kanałów komunikacji korzystają, potrzebne są dane. Analizuj gusta, trendy, zachowania i aktywność. Staranne badanie grupy docelowej przy użyciu informacji dostępnych w internecie pozwala na efektywniejsze zarządzanie budżetem marketingowym i rozszerzenie bazy klientów.
Gdzie i w jaki sposób szukać takich danych?
- Rozmowy z obecnymi klientami
Nie obawiaj się odezwać do swoich klientów. Są oni źródłem wartościowych informacji, które ułatwią Ci doprecyzowanie persony, sposobu komunikacji i kanałów komunikacji. - Nurkowanie w dane
Przeanalizuj raporty lub badania branżowe, historię zakupów czy dane z Google. - Podglądanie konkurencji
Przyjrzyj się, do kogo kieruje swoje działania marketingowe Twoja konkurencja. Gdzie umieszczają reklamy? Na Facebooku, Instagramie czy X? Do kogo adresują komunikację? O jakich problemach i potrzebach mówią? Weź pod lupę ich reklamy, komunikaty oraz markę. - Wybór sprawdzonych narzędzi
- Google Analytics da Ci wgląd do danych o źródle ruchu na Twojej stronie i demografii. Podpowie, z jakich narzędzi korzystają użytkownicy przeglądający Twoje treści.
- Google Search Console umożliwia sprawdzenie, które podstrony są najczęściej odwiedzane oraz jakie słowa kluczowe kierują użytkowników na stronę z wyszukiwarki Google.
- Narzędzia analityczne platform społecznościowych, takich jak LinkedIn, Facebook, Instagram czy X, dostarczą Ci informacji m.in. o zainteresowaniach obserwatorów, o tym, co klikają i kiedy są on-line, a także o tym, jakie zasięgi mają Twoje treści.
- Google Analytics da Ci wgląd do danych o źródle ruchu na Twojej stronie i demografii. Podpowie, z jakich narzędzi korzystają użytkownicy przeglądający Twoje treści.
Dobrze zrozumieć swoich odbiorców – dlaczego to takie ważne?
Zasada jest prosta. Im lepiej kogoś znasz, tym łatwiej go uszczęśliwisz. Gdy prowadzisz biznes, zależy Ci na tym, aby Twoi klienci wiedzieli, że istniejesz i znasz ich wyzwania i potrzeby. Chcesz zakomunikować, że masz rozwiązania, które sprawią, że uwolnią się od swoich problemów.
Precyzyjne określenie i głęboka znajomość grupy docelowej stanowią fundament wszelkich działań marketingowych i sprzedażowych (wliczając w to dobór kanałów, w których pojawia się Twój przekaz).
Znając preferencje, potrzeby i motywację odbiorców, możesz skuteczniej dobierać strategie, kanały oraz język komunikacji.
Gdy połączysz tę analizę grupy docelowej ze zrozumieniem wartości, które Twój produkt oferuje, przekaz dotrze do odbiorców w sposób celny, czyniąc ofertę bardziej atrakcyjną, przekonującą i widoczną.
Podsumowanie – znaczenie grupy docelowej dla marketingu i doboru kanałów komunikacji
Sukces w komunikacji marketingowej i sprzedaży opiera się na połączeniu kilku istotnych elementów, tj.: identyfikacji grupy docelowej, zrozumienia oferowanego produktu/usługi, ich przeznaczenia i potrzeb, które ma zaspokoić, oraz analizy oczekiwań odbiorców.
Celne dostosowanie działań i kanałów komunikacji do potrzeb i pragnień grupy docelowej rozszerzy zasięg Twojej marki oraz umocni jej pozycję na rynku.
To z kolei otworzy drzwi do zwiększenia sprzedaży nowym klientom, którzy wcześniej mogli nie być świadomi Twojej obecności na rynku.